Chcesz tworzyć produkty i usługi, z których ludzie kochają korzystać? W takim przypadku musisz przestrzegać ustrukturyzowanego procesu projektowania pod kątem doświadczeń użytkowników (UX). Proces projektowania UX to dynamiczne działanie obejmujące tworzenie produktów i usług nakierowanych na użytkownika.
Czym jest proces projektowania UX?
Proces projektowania UX to zbiór kroków podejmowanych przez specjalistów UX w celu stworzenia produktów, które są łatwe w użytku oraz atrakcyjne dla użytkownika końcowego. W tym podejściu najważniejszy jest użytkownik i każda decyzja jest podejmowana z uwzględnieniem jego potrzeb.
W czasie trwania tego procesu musisz zbierać komentarze i oceny, wielokrotnie powtarzać swoje projekty i testować swoje hipotezy.
Oto powody, dla których trzeba zadbać o proces projektowania UX.
Lepsze zrozumienie
Ustrukturyzowany proces projektowania pozwala upewnić się, że każdy kto jest zaangażowany w projekt ma pełne zrozumienie jego celów, wymogów i ograniczeń. Bez tej struktury mogą pojawić się nieporozumienia i błędy sprawiające, że projekt nie będzie zgodny z celami biznesowymi.
Zastanów się nad pracą zespołową z aplikacją mobilną. Dzięki ustrukturyzowanemu procesowi, każdy zna odbiorców docelowych, funkcje oraz ramy czasowe projektu. Taka jasność sprawia, że wszyscy będą się dobrze rozumieć.
Ulepszona modułowość
Ustrukturyzowany projekt jest podzielony na mniejsze moduły możliwe do zarządzania. Taka modułowość ułatwia, rozwój, test oraz utrzymanie. Ponadto upraszcza ona dostosowanie zmian w projekcie lub wymagań użytkownika.
Jeśli projektujesz kompleksowy serwis, podejście strukturalne umożliwia podział go na sekcje, takie jak strona główna, katalog produktów oraz finalizacja zakupów. To znacznie upraszcza rozwój oraz aktualizacje.
Zmniejszone ryzyko popełnienia błędu
Ustrukturyzowany projekt identyfikuje oraz naprawia błędy wcześnie w fazie projektowania. Poprzez wyłapywanie błędów przed ich rozprzestrzenieniem się w projekcie, można zaoszczędzić czas, pieniądze i zapobiec kosztownym błędom w produkcie końcowym.
Dzięki ustrukturyzowanemu projektowi, problemy, takie jak zagrożenia bezpieczeństwa lub kłopoty z użytkowaniem są wykrywane i likwidowane w fazie planowania, a nie po wprowadzeniu produktu na rynek.
Testowanie użyteczności
Ustrukturyzowany projekt integruje testy użyteczności na wczesnym etapie procesu. Poprzez zaangażowanie użytkowników w ocenę prototypów i projektów, można sprawnie identyfikować i rozwiązywać problemy z użytecznością.
Jeśli na przykład projektujesz stronę internetową dla swojego produktu, test użyteczności pomaga w identyfikacji problemów z nawigacją oraz interfejsem przed publikacją strony. To przekłada się na doskonałe doświadczenia użytkowników.
Etapy procesu projektowania UX
Etap 1 – Zrozumienie użytkowników poprzez badania UX
Pierwszym etapem procesu projektowania UX jest zrozumienie użytkowników. Oznacza to zrozumienie ich potrzeb, zachowania i aspiracji. Tych kwestii dotyczy badanie UX. Możesz korzystać z różnych metod, aby znaleźć odpowiedzi. Do grona tych sposobów zaliczają się ankiety, wywiady oraz testy użyteczności.
Przyjrzyjmy się bliżej procesom wykorzystywanym w badaniach UX, które przyczyniają się do zrozumienia użytkowników:
Odkrywanie osobowości i informacji demograficznych użytkowników
Zrozumienie użytkowników na etapie osobistym jest istotne. Wykorzystuj profile osobowości oraz demograficzne, aby wykraczać poza powierzchniowe informacje. Zapewni to Tobie cenny wgląd w to kim są Twoi użytkownicy, co ich motywuje oraz jak dokonują oni interakcji z Twoimi produktami cyfrowymi. Działania zagłębiają się w motywacje, problemy i preferencje użytkowników pomagając Tobie dopasować produkty do ich konkretnych potrzeb.
Profile użytkowników wyraźnie i w sposób możliwy do zrozumienia prezentują różne grupy użytkowników, pozwalając Twojemu zespołowi wczuć się w użytkowników i projektować rozwiązania dla prawdziwych osób.
Na przykład, możesz odkryć, że jeden z profili użytkowników ceni sobie wygodne rozwiązania oszczędzające czas, podczas gdy inny za priorytet uznaje estetyczny projekt oraz prostotę interfejsu użytkownika.
Skupiając swój zespół na tych profilach, możesz upewnić się, że każdy dobrze rozumie użytkowników, dla których tworzony jest projekt.
Ponadto profile użytkowników i ich informacje demograficzne ulegają ewolucji, gdy Twój produkt się starzeje. Gdy zbierasz coraz więcej danych, możesz ulepszać i aktualizować profile klientów, aby odzwierciedlały Twoje zrozumienie odbiorców.
Przeprowadzaj analizy rynku i konkurencji
Aby stworzyć produkt cyfrowy osiągający sukcesy, musisz szerzej znać rynek oraz to jak pozycjonują się Twoi konkurenci. Ta wiedza pozwoli pozyskać informacje kluczowe dla decyzji projektowych oraz umożliwi identyfikację dostępnych możliwości.
- analiza trendów rynkowych – badanie UX powinno obejmować kontrolowanie trendów rynkowych. Będąc na bieżąco z pojawiającymi się trendami i zmianami oczekiwań użytkowników, możesz upewnić się, że Twój produkt nadal jest odpowiedni,
- analiza konkurencji – analizowanie strategii i decyzji projektowych konkurentów jest kluczowe. Pomoże to w identyfikacji braków oraz możliwości pozwalających na wyróżnienie Twojego produktu.
Pozyskiwanie opinii i sugestii użytkowników
Opinie użytkowników są istotne w projektach nakierowanych na nich. Można dzięki temu poznać istotne sugestie informujące co nie potrzebuje i co wymaga ulepszenia.
- ustrukturyzowane sesje nakierowane na opinie użytkowników – badania UX zwykle obejmują przeprowadzanie ankiet, wywiadów oraz testów użyteczności, aby pozyskać sugestie odpowiednie pod względem ilościowym i jakościowym,
- analiza zachowania użytkowników – obserwowanie jak użytkownicy dokonują interakcji z Twoim produktem jest kluczowym aspektem badań UX.
Definiowanie problemów
Celem badań UX jest zrozumienie Twoich użytkowników oraz ich problemów. Gdy zrozumiesz swoich użytkowników, możesz określić problem, który będzie istotny w procesie projektowania.
Definiowanie problemu to zwięzły opis kłopotu, który Twój produkt lub usługa chce rozwiązać. Taka definicja powinna być oparta o sugestie prawdziwych użytkowników, a nie o przypuszczenia.
Aby zdefiniować problem, wykorzystaj informacje, które pozyskałeś wcześniej z innych źródeł, takich jak:
- wywiady z użytkownikami,
- ankiety użytkowników,
- testy użyteczności,
- badania rynku,
- analiza konkurencji.
Po zebraniu informacji możesz je syntetyzować i określić kluczowe problemy, z którymi mierzą się użytkownicy. Następnie można sporządzić definicję, która wyraźnie przedstawia te problemy.
Etap 2 – Tworzenie idei i koncepcji
Gdy dobrze rozumiesz swoich użytkowników, czas zorganizować burzę mózgów w zakresie kreatywnych rozwiązań nakierowanych na ich potrzeby. Jest to faza tworzenia idei i koncepcji w procesie projektowania UX. To tutaj kładzie się fundamenty pod końcowy projekt. Zwykle etap ten obejmuje poniższe kroki.
Burza mózgów w zakresie kreatywnych rozwiązań
Pierwszym krokiem w fazie tworzenia idei jest organizacja burzy mózgów w zakresie kreatywnych rozwiązań. Można to zrobić korzystając z kilku technik, takich jak:
Obmyślanie projektu
Myślenie projektowe to podejście nakierowane na rozwiązanie problemu, które wykorzystuje kreatywność i empatię w celu wymyślenia innowacyjnych rozwiązań. Proces zaczyna się od zrozumienia potrzeb i problemów użytkownika. Gdy problem jest zrozumiany, projektujący wykorzystują techniki kreatywności i burzy mózgów, aby stworzyć rozwiązania.
Warsztaty współpracy
Warsztaty współpracy są doskonałym sposobem na uzyskanie informacji i wkładu od wielu udziałowców, a to pozwala na tworzenie nowych pomysłów. Takie warsztaty mogą być prowadzone z użytkownikami, projektantami, twórcami i innymi udziałowcami. Celem warsztatów jest stworzenie miejsca, w którym każdy może podzielić się swoimi pomysłami i wspólnie pracować nad rozwiązaniami.
Mapowanie myśli
Mapowanie myśli to wzrokowa metoda burzy mózgów w zakresie pomysłów i powiązań pomiędzy nimi. Jest to świetny sposób na zapisywanie myśli i sprawdzanie jak się ze sobą łączyć. Aby stworzyć mapę myśli, rozpocznij od centralnego pomysłu, a następnie twórz gałęzie prowadzące do powiązanych idei.
Możesz wykorzystywać ilustracje, symbole oraz kolory, aby Twoja mapa myśli była bardziej atrakcyjna wizualnie. Załóżmy, że organizujesz burzę mózgów w zakresie nowej kampanii marketingowej. Możesz zacząć od stworzenia mapy z centralnym pomysłem „zwiększenia świadomości istnienia marki”. Następnie możesz stworzyć powiązane pomysły, takie jak „stwórz chwytliwy slogan”, „przeprowadź kampanię w mediach społecznościowych” lub „zasponsoruj wydarzenie lokalne”.
Szalone ósemki (crazy eights)
Szalone ósemki to technika szybkiego wymyślania pomysłów, która pomaga w wygenerowaniu ośmiu pomysłów w osiem minut. W ten sposób można bardzo szybko pozyskać mnóstwo pomysłów. Aby przeprowadzić taki proces, należy ustawić stoper na 8 minut. Następnie na kartce należy narysować 8 prostokątów. W każdym z tych pól zapisz pomysł na rozwiązanie problemu, z którym się mierzysz. Na przykład załóżmy, że tworzysz nową aplikacje do zamawiania jedzenia. Możesz skorzystać z techniki szalonych ósemek, aby wygenerować osiem pomysłów dotyczących nowych cech i funkcji aplikacji.
Szkicowanie modeli szkieletowych i projektów
Gdy masz już jakieś kreatywne pomysły, pomocne będzie ich naszkicowanie. Pomoże to w wizualizacji koncepcji oraz tego jak mogą one funkcjonować w praktyce. Modele szkieletowe to elementy o małym odwzorowaniu, natomiast projekty to bardziej szczegółowe prezentacje.
Techniki wspólnego myślenia projektowego
Techniki wspólnego myślenia projektowego są zestawem metod, które można wykorzystać do rozwiązania problemów w sposób kreatywny i innowacyjny. Bazują one na idei mówiącej, że najlepsze rozwiązania pochodzą od ludzi pracujących wspólnie i dzielących się pomysłami.
Najpowszechniejsze techniki wspólnego myślenia projektowego obejmują następujące działania:
- mapa empatii – ta technika pozwala zrozumieć potrzeby i problemy użytkowników stawiając się w ich sytuacji,
- omawianie problemów – ta technika pozwala zdefiniować problem w sposób jasny, konkretny i dający podstawy do działania,
- tworzenie idei – jest to proces tworzenia kreatywnych rozwiązań problemu,
- tworzenie prototypów – jest to proces tworzenia fizycznego lub cyfrowego modelu rozwiązania w celu przeprowadzenia jego testu,
- testowanie – jest to proces pozyskiwania opinii od użytkowników prototypu.
Te techniki mogą być wykorzystywane w każdym typie projektu, ale są szczególnie przydatne w projektach wymagających dużej współpracy.
Etap 3 – tworzenie modeli szkieletowych i prototypów
Po przeprowadzeniu burzy mózgów i wypracowaniu pewnych kreatywnych rozwiązań oraz naszkicowaniu początkowych modeli szkieletowych, nastąpił czas na stworzenie prototypu. Tworzenie prototypu to proces tworzenia działającego modelu z Twojego projektu, tak aby go przetestować i uzyskać opinie użytkowników.
Tworzenie mało szczegółowych modeli szkieletowych
Mało szczegółowe modele szkieletowe można stworzyć szybko i łatwo oraz stanowią one świetną możliwość przeniesienia pomysłów na papier lub tablicę. Nie muszą one wyglądać ładnie, ale powinny być na tyle przejrzyste, aby przedstawiać podstawowy układ i strukturę projektu. Podczas tworzenia mało szczegółowych modeli szkieletowych można zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- stosowanie prostych kształtów i symboli,
- nie przejmowanie się szczegółami,
- skupienie się na ogólnym projekcie,
- uzyskiwanie opinii innych osób.
Opracowanie interaktywnych prototypów
Jeśli jesteś zadowolony z Twoich mało szczegółowych modeli szkieletowych, możesz rozpocząć opracowywanie interaktywnych prototypów. Prototypy interaktywne pozwalają użytkownikom na interakcję z projektem oraz zapewniają opinie na temat użytkowania.
Do stworzenia interaktywnych prototypów możesz korzystać z pewnych narzędzi i programów, takich jak na przykład InVision, Justinmind lub Axure.
Wykorzystanie opinii klientów w celu wprowadzenia ulepszeń
Najważniejszym etapem tworzenia prototypów jest pozyskiwanie opinii użytkowników. Gdy masz gotowy prototyp, przetestuj go wśród różnych użytkowników i pozyskaj ich opinie na temat tego co działa prawidłowo, a co wymaga poprawy.
Pozyskując opinie od użytkowników, należy zwrócić uwagę na poniższe kwestie:
- konkretne ustalenie co wymaga opinii,
- zadawanie pytań otwartych,
- szanowanie czasu użytkowników,
- wykorzystanie opinii w celu poprawy projektu.
Czym jest prototyp w projektowaniu UX?
Tworzenie prototypów to proces tworzenia uproszczonych wersji produktu lub interfejsu w celu przetestowania jego funkcjonalności i użyteczności. Pozwala to projektantom na uzyskanie opinii użytkowników oraz udziałowców oraz na wykonanie ulepszeń przed przejściem do fazy opracowywania.
Typy prototypów – mało i bardzo szczegółowe
Prototypy można podzielić na mało i bardzo szczegółowe.
- mało szczegółowe prototypy pozwalają na szybkie i proste przedstawienie projektu skupiając się na ogólnej strukturze i funkcjonalności,
- bardzo szczegółowe prototypy posiadają więcej detali i są dopracowane wizualnie, więc w większym stopniu odzwierciedlają końcowy produkt.
Najlepsze praktyki z zakresu skutecznego tworzenia prototypów
Podczas tworzenia prototypów należy wziąć pod uwagę najlepsze praktyki, aby zagwarantować ich skuteczność. Do grona najlepszych praktyk można zaliczyć następujące działania:
- nakierowanie prototypu na główne potrzeby użytkowników,
- wykorzystywanie prawdziwych treści i danych,
- zaangażowanie użytkowników w proces testowania i wydawania opinii.
Etap 4 – poprawa projektu wizualnego i interfejsu użytkownika (UI)
Po stworzeniu modeli szkieletowych i prototypów, czas rozpocząć pracę nad wizualnym projektem Twojego produktu lub usługi. To na tym etapie wybiera się kolory, typografię oraz inne elementy wizualne, które sprawią, że Twój projekt będzie wyglądać najlepiej.
Wybierz spójny schemat kolorów i typografię
Wybrane kolory i typografia mają ogromny wpływ na ogólny wygląd i odczucia dotyczące Twojego projektu. Wybierz kolory, które współgrają ze sobą i wzajemnie się dopełniają. Może w tym pomóc korzystanie z koła kolorów. Wybierz typografię, która jest łatwa do odczytania i pasuje do ogólnego stylu Twojego projektu.
Stwórz atrakcyjne wizualnie interfejsy użytkownika
Po wybraniu Twoich kolorów i typografii, nadszedł czas na tworzenie elementów wizualnych w Twoim projekcie. Obejmują one wszystko, począwszy od układu Twoich stron aż po wykorzystywane ikony i przyciski.
Celem jest stworzenie atrakcyjnego wizualnie interfejsu użytkownika, który jest łatwy w użyciu i nawigacji. Oto kilka porad:
- stworzenie spójnego układu w całym projekcie,
- stosowanie jasnego i zwięzłego języka,
- unikanie stosowania zbyt wielu kolorów lub czcionek,
- wykorzystanie białej przestrzeni, aby przyciągać wzrok.
Zapewnienie spójnych elementów marki
Twój projekt wizualny powinien być spójny z elementami identyfikacyjnymi Twojej marki. Oznacza to korzystanie z takich samych kolorów, typografii oraz innych elementów wizualnych we wszystkich produktach i materiałach marketingowych.
Zapewniając spójność, możesz stworzyć solidną i rozpoznawalną markę, która będzie oddziaływać pozytywnie na odbiorców docelowych.
Aby zapewnić spójne nadawanie elementom cech marki, stwórz wytyczne dotyczące stylu, które określają kolory, typografię oraz inne elementy wizualne Twojej marki. Korzystaj z tych samych wytycznych we wszystkich swoich materiałach marketingowych oraz produktach.
Etap 5 – testy użytkowników i powtarzanie
Testy użytkowników obejmują testy użyteczności wśród użytkowników docelowych w celu oceny projektu oraz określenia problemów z użytecznością. Obserwując interakcję użytkowników z produktem i pozyskując opinie, projektanci mogą uzyskać informacje na temat dalszych powtórek i ulepszeń.
Przeprowadzenie testów użyteczności wśród użytkowników docelowych
Test użyteczności to metoda oceny użyteczności produktu lub usługi, poprzez testowanie jej wśród prawdziwych użytkowników. Celem testu użyteczności jest określenie wszelkich problemów z użytecznością, jakie mogą zostać napotkane przez użytkowników.
Istnieje wiele metod przeprowadzenia testu użyteczności. Najpopularniejsze metody obejmują następujące działania:
- zdalne testy użyteczności – obejmują one testowanie produktu lub usługi przez użytkowników w Internecie,
- osobiste testy użyteczności – obejmują one osobiste testowanie produktów lub usług przez użytkowników,
- testy A/B – obejmują testowanie dwóch różnych wersji produktu lub usługi przez użytkowników, aby sprawdzić, która wersja radzi sobie lepiej.
Analiza rezultatów i identyfikacja problemów
Sprawdzenie zapisów z testów
Zapewni to wzrokową prezentację tego jak użytkownicy dokonywali interakcji z produktem lub usługą. Zwracaj uwagę na wszelkie obszary, w których użytkownicy mieli trudności lub się denerwowali.
Na przykład możesz zauważyć, że użytkownicy mieli problem ze znalezieniem konkretnej funkcji lub klikali złe przyciski.
Analiza opinii użytkowników
To zapewni bardziej szczegółowe zrozumienie co użytkownicy myślą na temat produktu lub usługi. Szukaj powtarzających się tematów lub komentarzy wskazujących problemy z użytecznością.
Na przykład użytkownicy mogą nie rozumieć instrukcji lub projekt jest dla nich przesycony.
Określ wszelkiego typu wzorce lub trendy
Po przejrzeniu zapisów z testów i analizie opinii użytkowników, poszukaj wszelkich wzorców lub trendów. Pozwoli to na określenie najpowszechniejszych problemów z użytecznością.
Na przykład możesz dowiedzieć się, że użytkownicy mają problem z konkretnym zadaniem lub stale popełniają takie same błędy.
Powtarzaj projekty w oparciu o opinie użytkowników
Po określeniu problemów z użytecznością, możesz powtarzać działania na projektach, aby poprawić doświadczenia użytkowników. Czynności te mogą obejmować zmiany w układzie, funkcjonalności albo w treści projektu.
Etap 6 – udoskonalenie i wdrożenie
W fazie udoskonalenia i wdrożenia będziesz pracować z projektantami, aby wprowadzić swój projekt w życie. Obejmuje to zapewnienie im niezbędnych zasobów projektowych oraz wytycznych, aby upewnić się, że projekt zostanie wdrożony prawidłowo.
Upewnij się, że integralność projektu została zachowana na różnych urządzeniach i platformach, aby zapewnić spójne i doskonałe doświadczenia użytkowników.
Współpraca z deweloperami w zakresie wdrożenia projektu
Deweloperzy są odpowiedzialni za przetłumaczenie Twojego projektu na kod. Aby upewnić się, że projekt został wdrożony prawidłowo, musisz z nimi ściśle współpracować.
Zapewnij szczegółowe zasoby projektowe, takie jak modele szkieletowe, prototypy oraz wytyczne dotyczące stylu. Ponadto zawsze odpowiadaj na ich pytania dotyczące projektu.
Dostarczanie zasobów projektowych i wytycznych
Zasoby projektowe to pliki potrzebne deweloperom do wdrożenia Twojego projektu. Obejmują one elementy, takie jak ilustracje, ikony oraz czcionki. Należy zapewnić deweloperom wszystkie niezbędne zasoby projektowe w dobrze zorganizowanych i łatwo dostępnych formatach.
Wytyczne dotyczące projektu to zasady, których deweloperzy muszą przestrzegać podczas wdrażania projektu. Takie wytyczne obejmują elementy, takie jak kolory, typografię i rozmieszczenie.
Zapewnienie integralności projektu na różnych urządzeniach
Ważne jest upewnienie się, że integralność projektu zostanie zachowana na różnych urządzeniach i platformach. Oznacza to, że projekt powinien wyglądać i działać tak samo, niezależnie od tego czy jest przeglądany na komputerze, telefonie lub tablecie.
Aby zapewnić integralność projektu, należy stosować techniki projektu responsywnego. Oznacza to, że projekt dostosowuje się do rozmiaru ekranu, na którym jest oglądany. To pozwala upewnić się, że projekt jest zawsze możliwy do odczytania i użyteczny, niezależnie od urządzenia, na którym jest używany.
Podsumowanie
Proces projektowania UX to systematyczne i powtarzalne podejście w celu stworzenia produktów oraz usług nakierowanych na użytkownika. Wykonując kolejne etapy badań użytkowników, tworzenia idei i koncepcji, modeli szkieletowych, prototypów, projektów wizualnych oraz testowania i powtarzania, jak również opracowania i wdrożenia, możesz zapewnić użytkownikom doskonałe doświadczenia.